BURGOS, RÍO LOBOS, LAGUNAS DE NEILA 2017

ETAPES

DIARECORREGUTKM
110 d'abrilNavarrete - Sto. Domingo de la Calzada
39
211 d'abrilSto. Domingo de la Calzada - Burgos 
80
312 d'abrilBurgos - Sto. Domingo de Silos
70
413 d'abrilSto. Domingo de Silos- Navaleno
88
514 d'abrilNavaleno - Lagunas de Neila53
615 d'abrilLagunas de Neila - Navarrete
119


LA RUTA


Volta a la Sierra de la Demanda, acompanyant primer els pelegrins del camí de Santiago fins a Burgos, seguint després la traça marcada com a Camino del destierro del Cid per camps de cereals, i, per últim, creuant les pinedes que s'estenen entre Sòria i Burgos, per tornar a la Rioja. 

La volta es pot començar entre Logroño i Nájera, depenent d'on convingui finalitzar-la.

El primer tram, fins a Burgos, el trobareu descrit en milions de ressenyes del camí de Santiago. 
A partir de Burgos, on convé fer una bona visita, el camí es bastant més solitari. Primer per camps de cereals i més endavant per zones més d'alzinar arribem al bonic poble de Covarrubias i a Santo Domingo de Silos, molt a prop del curiós estret de la Yecla, molt accessible des de la sortida del túnel. A partir de la Yecla comencen a dominar els pins, que ens donaran una mica més d'ombra de la que hem tingut fins ara. Per carreteretes molt poc transitades s'accedeix a les gorgues del Río Lobos. Quasi tot el recorregut és pedalable i l'entrebanc d'haver de creuar uns quants cops el riu queda compensat per l'escenari.

A partir de la sortida del Río Lobos, continuem per carreteretes asfaltades direcció nord, sempre amb poquíssim trànsit, tan poc que quasi sempre es pot pedalar en paral·lel. Creuem les grans pinedes a cavall de Sòria i Burgos. Podeu agafar alguna de les pistes forestals que travessen la pineda; estan en bon estat però mal senyalitzades...

Per últim visitem el naixement del riu Arlanza i les Lagunas de Neila per una carretera curta però amb fort pendent. Passa en poques ocasions que, en un paratge com aquest, es pugui arribar sobre la bicicleta a peu d'aigua.

Par acabar el nostre viatge triem fer el coll de Montenegro per visitar els bonics pobles de les Viniegras i de Montenegro, a la zona de Los Cameros. En lloc d'això, també es pot baixar per la vall del riu Najerilla, fins a Nájera, passant pel poble d'Anguiano.

A l'hora de planejar el viatge, tingueu en compte l'escàs nombre de càmpings que hi ha a la zona, i que alguns només fan temporada d'estiu. Un dels equipaments on tot l'any us atendran, però, és l'hotel de Neila Villa Neila, el propietari del qual és un gran coneixedor del territori.

Una possible variant del viatge seria ampliar-lo fins a visitar el sabinar de Calatañazor i la Fuentona.

----------------

Vuelta a la Sierra de la Demanda, acompañando primero los peregrinos del camino de Santiago hasta Burgos, siguiendo después la traza marcada como camino del destierro del Cid por campos de cereales, y, por último, cruzando los pinares que se extienden entre Soria y Burgos, para volver a la Rioja.
La vuelta se puede empezar entre Logroño y Nájera, dependiendo de donde se quiera finalizar.

El primer tramo, hasta Burgos, lo encontraréis descrito en millones de reseñas del camino de Santiago.
A partir de Burgos, donde la visita es obligada, el camino es bastante más solitario. Primero por campos de cereales y más adelante por zonas más de encinar, llegamos al bonito pueblo de Covarrubias y a Santo Domingo de Silos, muy cerca del curioso estrecho de la Yecla, muy accesible desde la salida del túnel. A partir de la Yecla comienzan a dominar los pinos, que nos darán un poco más de sombra de la que hemos tenido hasta ahora. Por pequeñas carreteras muy poco transitadas accedemos al cañón del río Lobos. Casi todo el recorrido es ciclable y el obstáculo de tener que cruzar varias veces el río durante el recorrido por el cañón queda compensado por el escenario.

A partir de la salida del río Lobos, continuamos por pequeñas carreteras asfaltadas dirección norte, siempre con poquísimo tráfico, tan poco que casi siempre se puede pedalear en paralelo. Cruzamos los grandes pinares a caballo de Soria y Burgos. Puede tomarse alguna de las pistas forestales que atraviesan el pinar; están en buen estado aunque mal señalizadas...

Por último, visitamos el nacimiento del río Arlanza y las lagunas de Neila por una carretera corta pero con fuerte pendiente. Pasa en pocas ocasiones que, en un paraje como éste, se pueda llegar sobre la bicicleta a pie de agua.

Para terminar nuestro viaje elegimos hacer el cuello de Montenegro para visitar los bonitos pueblos de las Viniegras y de Montenegro, en la zona de los Cameros. En lugar de eso, también se puede bajar por el valle del río Najerilla, hasta Nájera, pasando por el pueblo de Anguiano.

A la hora de planear el viaje, tener en cuenta el escaso número de campings que hay en la zona, y que algunos sólo abren en verano. Sin embargo, uno de los equipamientos donde os atenderán durante todo el año es el hotel de Neila Villa Neila, cuyo propietario es un gran conocedor del territorio.


Una posible variante del viaje sería ampliarlo hasta el sabinar de Calatañazor y la Fuentona.

Travessant camps camí de Burgos

La catedral de Burgos

Arribant a Mecerreyes

Covarrubias

El cañon del Río Lobos
L'ermita de Sant Bartolomé des de la cova

Les pinedes que s'escampen entre Sòria i Burgos

El naixement del riu Arlanza

Els llacs de Neila

Montenegro

DADES PRÀCTIQUES

Distància: 443 km
Dificultat: no hi ha gaires desnivells, però els que hi ha són pronunciats; la dificultat dependrà de la longitud de les etapes.
On dormir: albergs del camí de Santiago en el primer tram; als llacs de Neila (concretament al costat de la Laguna de la Cascada) hi ha un refugi lliure en prou bones condicions.
Mapes: Provincials de Burgos i de Sòria, tot i que no estan gaire actualitzats ni són gaire detallats.